Heute: Wolf-Dieter Ihle, Deutschland
Dieser Opel kam nach 27 Jahren im Juni 2010 wieder zurück nach Deutschland, wo er auch gebaut wurde. 2011 wurde er vom Autohaus Wolf, Rockenhausen in den Originalzustand der 1. Veranstaltung, der Griechenland-Rallye 1983, zurückversetzt. Harri Toivonen, der Bruder von Henri Toivonen gewann mit diesem Manta im Oktober 2011 die Legend Stars-Wertung der Rallylegend in San Marino und fuhr im Mai 2013 damit auch die Tuscanrewind Rallye.
Gestern: Ari Vatanen/Terry Harryman, Akropolis Rallye 1983
Dieses Fahrzeug ist das 16. von insgesamt 38 gebauten Fahrzeugen, trägt die interne Nummer RM16 sowie den von den Mechanikern vergebenen Namen „Samson“ und wurde vom Rothmans Opel Rally Team eingesetzt. Der erste Einsatz war bei der Griechenland-Rallye vom 30. Mai bis 2. Juni 1983 mit der Startnummer 2 und dem Kennzeichen GG-CP 680. Es belegte mit den Fahrern Ari Vatanen/Terry Harryman den 4. Platz. Der nächste Einsatz war im September 1983 mit den Fahrern Toivonen/Gallagher, dem Kennzeichen GG-CT 361 und Startnummer 2 bei der Manx International Rally; zum Schluss stand der Gesamtsieg zu Buche! Am Saisonende wurde das Fahrzeug an das Dealer Opel Team Ireland verkauft, unter dem irischen Kennzeichen LIJ 9869 zugelassen und mit den Fahrern Billy Coleman / Ronan Morgan bei den 7 Läufer zur irischen Asphalt Rallyemeisterschaft eingesetzt. Dabei wurden folgende Ergebnisse erzielt: Galway Rally (Platz 2), Circuit of Ireland (Platz 1), Donegal Rally (Platz 1), Ulster Rally (Platz 5), Cork 20 Rally (Platz 1), Rally of the Lakes (Platz 1). Damit war Billy Coleman mit 80 Punkten irischer Asphalt Rallyemeister 1984. Wiederum nach Saisonende wurde der Manta in die Niederlande verkauft und mit dem Kennzeichen LZ-23-RT zugelassen. Käufer war Jan van der Marel, der mit Sponsor Lease Plan und Beifahrerin Anja Beltzer die 7 Läufe der Internationalen Niederländischen Meisterschaft bestritt, mit Gesamtsiegen bei der Amsterdam-BP Rally, Hellendoorn Rally, ELE-Rally und Limburgia Rally sowie Platz 2 bei der BAC Rally. Dazu kamen noch Einsätze bei der Saturnus Rally (YU, Platz 3), Hebros Rally (BG, Platz 1), Grensland Rally (B, Platz 4) und Criterium Lucien Bianchi (B, Platz 5). Am Jahresende war er mit 456 Punkten internationaler niederländischer Meister. 1986 wurde das Fahrzeug an Jordy Jorissen verkauft und nur noch bei kleineren Läufen in Belgien und Holland eingesetzt. 1991 kaufte es Jan van der Marel zurück, verkaufte es aber 1999 an Wim Schipper. 2001 erwarb es Gerard Stacey, restaurierte es komplett bis 2005 und fuhr danach nur noch ein paar Veranstaltungen.
Today: Wolf-Dieter Ihle, Germany
In June 2010 this Manta 400 was sold to Germany, where it was built more than 27 years ago. Harri Toivonen, brother of Henri Toivonen won with this Opel in October 2011 the Legend Stars competition of the Rallylegend in San Marino.
Yesterday: Ari Vatanen/Terry Harryman, Acropolis Rally 1983
This Manta 400 is 16th of a total of 38 cars, has the internal Matter number RM 16, was named “Samson” by the mechanics and entered by the Opel Rothmans Rally Team in Rüsselsheim, Germany. First event was the Acropolis Rally in Greece from May 30th to June 2nd, 1983 with starting number 2 and license plate GG-CP 680. It finished with Ari Vatanen / Terry Harryman with 5 fastest times of the 46 stages 4th overall. After an overall victory at the Itäralli in Finland from June 18th to 19th,1983 and a 4th place at MIRA-Rally for Ari and Rita Vatanen was the last event for the works team the Manx International Rally from September 14th to 17th, 1983 with Henri Toivonen / Fred Gallagher, starting number 2 and license plate GG-CT 361. With 20 fastest times on 49 special stages they achieved the overall victory! At the end of the season the car was sold to Dealer Opel Team Ireland and registered in Ireland with license plate LIJ 9869. For the 1984 season the DOTI entered Billy Coleman / Ronan Morgan for the 7 rounds of the Irish Tarmac Championship with these results: Galway International Rallye (2nd), Circuit of Ireland Rally (1st), Donegal Rally (1st), Glenside Homes Rally (1st), Ulster Rally (5th), Cork 20 Rally (1st) and Rally of the Lakes (1st). Eventually Billy Coleman crowned himself with 80 points Irish Tarmac Champion 1984. Once more at the end of the season the car was sold to the Netherlands and registered with license plate LZ-23-RT. Buyer was Jan van der Marel who drove in Lease Plan sponsorship livery and with co-driver Anja Beltzer the 7 rounds of the 1985 International Dutch Rally Championship and achieved overall victories in Amsterdam-BP Rally, Hellendoorn Rally, ELE-Rally and Limburgia Rally plus 2nd place in the BAC Rally. Additional results were Saturnus Rally (YU, 3rd), Hebros Rally (BG, 1st), Grensland Rally (B, 4th) and Lotto Bianchi Rally (B, 5th). So, they could celebrate their title as International Dutch Rally Champions 1985 with 456 points. 1986 was not quite as successful. In 8 races for the Dutch Championship, two 2nd places overall were the best. This was enough for 5th place with 424 points in the Dutch championship. Subsequently the car was sold to Hervé Biesmans, the owner of the construction company batibic and entered under batibic sponsoring for driver Johnny Jorissen into the 7 events of the Belgian National Rally Championship. Belgian licencse plate was FSX-708. Best result was 2nd overall at Sezoens Rally 1987 and 4th place in the championship. 1988 the new owner was Guy Grammet, driving in the Belgian championship before selling it in 1989 to Ronny Vangilbergen. 1991 Jan van der Marel bought the car back but sold it again in 1999 to Wim Schipper. 2001 was the car acquired by Gerard Stacey who performed a complete restoration until Rally van Haspengouw 2004.
Aujourd’hui : Wolf-Dieter Ihle, Allemagne
Cette Opel est revenue en Allemagne après 27 ans en juin 2010, où elle a également été construite. En 2011, elle a été restaurée par Autohaus Wolf, Rockenhausen, dans l’état d’origine de la première épreuve, le Rallye de Grèce de 1983. Harri Toivonen, le frère d’Henri Toivonen, a remporté le classement des Legend Stars du Rallylegend à Saint-Marin avec cette Manta en octobre 2011 et a également conduit le Tuscanrewind Rally avec elle en mai 2013.
Hier : Ari Vatanen/Terry Harryman, Rallye de l’Acropole 1983.
Cette voiture est la 16ème sur 38 construite, porte le numéro interne RM16 et le nom de mécanicien “Samson”, et a été engagée par l’équipe de rallye Opel Rothmans. Sa première sortie a eu lieu lors du Rallye de Grèce du 30 mai au 2 juin 1983 avec le numéro 2 et l’immatriculation GG-CP 680. Elle a terminé à la 4e place avec les pilotes Ari Vatanen/Terry Harryman. La sortie suivante a eu lieu en septembre 1983 avec les pilotes Toivonen/Gallagher, immatriculés GG-CT 361 et numéro 2 au Manx International Rallye ; terminant avec la victoire au classement général ! À la fin de la saison, la voiture a été vendue au concessionnaire Opel Team Ireland, immatriculée sous le numéro d’immatriculation irlandais LIJ 9869 et a couru avec les pilotes Billy Coleman / Ronan Morgan dans le championnat irlandais des rallyes sur macadam à 7 coureurs. Les résultats suivants ont été obtenus : Rallye de Galway (2ème place), Circuit d’Irlande (1ère place), Rallye du Donegal (1ère place), Rallye d’Ulster (5ème place), Rallye de Cork 20 (1ère place), Rallye des Lacs (1ère place). Cela a fait de Billy Coleman le champion irlandais de rallye sur macadam en 1984 avec 80 points. À la fin de la saison, la Manta a été vendue aux Pays-Bas et enregistrée sous la plaque d’immatriculation LZ-23-RT. L’acheteur était Jan van der Marel, qui, avec le sponsor Lease Plan et sa copilote Anja Beltzer, a disputé les 7 manches du Championnat international néerlandais, avec des victoires au Rallye Amsterdam-BP, au Rallye Hellendoorn, au Rallye ELE et au Rallye Limburgia, et une 2e place au Rallye BAC. En outre, il a participé au Saturnus Rally (YU, 3ème place), au Hebros Rally (BG, 1ère place), au Grensland Rally (B, 4ème place) et au Criterium Lucien Bianchi (B, 5ème place). À la fin de l’année, il était champion international des Pays-Bas avec 456 points. En 1986, la voiture a été vendue à Jordy Jorissen et n’a été utilisée que pour de petites courses en Belgique et aux Pays-Bas. En 1991, Jan van der Marel l’a rachetée, mais l’a vendue à Wim Schipper en 1999. En 2001, Gerard Stacey l’a achetée, l’a restaurée complètement jusqu’en 2005 et n’a dirigé que quelques événements après cela.